Valse e-mails en berichten herkennen: klik niet op elke link!

Criminelen ‘vissen’ steeds vaker naar uw persoonlijke informatie. Ze vragen u op een link te klikken of om inlogcodes te delen. Dit gebeurt via valse e-mails, sms’jes en brieven. Of via een telefoontje. Dit heet 'phishing'. Ook kunnen oplichters zich voordoen als een persoon die u vertrouwt of als een bedrijf dat u kent. Zij vragen dan vaak om geld of een betaling. Dit heet 'spoofing'. Op deze pagina leest u hoe u deze valse e-mails en berichten kunt herkennen.

Valse berichten kunnen er heel echt uitzien. Wees daarom altijd alert. ABP vraagt u nooit naar de inlogcodes van uw bank, DigiD of MijnABP. Niet in een e-mail, aan de telefoon, via sms, WhatsApp, aan de deur of via een brief. Klik nooit op links die leiden naar een website waar u uw gegevens moet invoeren. Twijfelt u, of vertrouwt u het niet? Neem dan contact met ons op.

Hier kunt u op letten

  • Controleer het e-mailadres van de afzender. E-mails van ABP eindigen altijd op @abp.nl of @mail.abp.nl.
  • Wordt er een prijs beloofd, een cadeau of een bedrag? Ga er dan vanuit dat het niet klopt.
  • Wees alert op termijnen. U moet reageren voor een bepaalde datum? Dit is vaak een teken dat er iets niet klopt.
  • Kijk naar de aanhef. Wordt er een vreemde aanhef gebruikt, zoals 'Beste F' of zelfs uw e-mailadres? Wees dan extra voorzichtig.
  • Ziet u veel taalfouten? De kans is groot dat het bericht niet door ABP is verstuurd.
  • Ontvangt u een e-mail met een uitnodiging voor een onderzoek? U kunt dan checken of de e-mail afkomstig is van een van de onderzoeksbureaus waar ABP mee samenwerkt.
  • Wij benaderen u nooit via sms of WhatsApp.

En bedenk: wat te mooi lijkt om waar te zijn, is helaas ook vaak zo. Wees dus altijd kritisch.