Niet tevreden? Geef uw klacht door

 

We vinden het belangrijk dat we onze deelnemers op een persoonlijke en juiste manier benaderen. Toch kan het gebeuren dat u ergens ontevreden over bent. Wij zien iedere uiting van ontevredenheid als klacht. Uw klacht kan bijvoorbeeld gaan over een beslissing rondom uw pensioen. Een door ons gemaakte fout. Of over hoe wij u behandelden. Laat ons dit weten. Zo kunnen wij u helpen én onze dienstverlening verbeteren.

 

 

U geeft uw klacht door

Via Mijn ABP. U kunt ons ook bellen, mailen, chatten of een brief sturen.

 

 

Wij geven een reactie

We gaan aan de slag. U krijgt binnen 10 werkdagen een ontvangstbevestiging van ons. We geven daarin aan wanneer u een reactie op uw klacht kunt verwachten.

 

U geeft uw klacht door

U kunt uw klacht indienen via Mijn ABP. U kunt ons ook bellenmailen of chatten. U kunt ook een brief sturen naar: ABP Klachten, Postbus 4804, 6401 JL Heerlen.

Wilt u als u ons schrijft het volgende noemen? 

  • De datum;
  • Uw klantnummer. Dit nummer vindt u als u inlogt op Mijn ABP en op al onze brieven;
  • Uw naam, adres en eventueel uw e-mailadres;
  • Uw klacht. Waarom u ontevreden bent of waar u het niet mee eens bent. U kunt ook stukken meesturen die uw klacht ondersteunen.

Wij geven een reactie

U krijgt binnen 10 werkdagen een ontvangstbevestiging van ons. We geven daarbij aan wanneer u een antwoord op uw klacht kunt verwachten. Als het voor de goede afhandeling van uw klacht nodig is, bellen wij u op om uw klacht te bespreken. Meestal is dit binnen 5 werkdagen. We proberen uw klacht dan samen in één keer op te lossen.

Soms hebben wij meer tijd nodig. Dat laten we dan weten. Dan spreken we samen met u af wanneer u van ons een reactie op uw klacht mag verwachten. U krijgt hier altijd een schriftelijke bevestiging van.

Wij bekijken uw klacht altijd zorgvuldig en wij kunnen bij de beoordeling van uw klacht ook externe deskundigen om advies vragen.

Niet tevreden met onze reactie?

Is uw klacht over de uitvoering van het pensioenreglement geheel of gedeeltelijk afgewezen? En bent u niet tevreden met onze beslissing op uw klacht? Dan kunt u contact opnemen met de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). GIP neemt niet alle geschillen in behandeling. Kijk daarom op de website of uw geschil in aanmerking komt voor behandeling. Daar vindt u ook meer informatie over het indienen van een beschil bij GIP.

Of leg uw klacht voor aan de burgerlijke rechter. U kunt daarvoor een dagvaardingsprocedure starten bij de kantonrechter van de rechtbank Limburg. Meer informatie leest u op: rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/rechtszaak-beginnen. Het is goed om te weten dat een procedure bij de burgerlijke rechter geld kost.

U krijgt ons antwoord binnen maximaal 12 weken na het doorgeven van uw klacht. Hebben wij extra informatie bij u opgevraagd? Dan tellen we de tijd die u nodig heeft, om de informatie naar ons op te sturen, daarbij op.

Is uw klacht over de uitvoering van het pensioenreglement geheel of gedeeltelijk afgewezen? En bent u niet tevreden met onze beslissing op uw klacht? Dan kunt u contact opnemen met de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). GIP neemt niet alle geschillen in behandeling. Kijk daarom op de website of uw geschil in aanmerking komt voor behandeling. Daar vindt u ook meer informatie over het indienen van een geschil.

Of leg uw klacht voor aan de burgerlijke rechter. U kunt daarvoor een dagvaardingsprocedure starten bij de kantonrechter van de rechtbank Limburg. Meer informatie leest u op de website: Rechtszaak beginnen | Rechtspraak. Het is goed om te weten dat een procedure bij de burgerlijke rechter geld kost.

Wat is een geschil?

We noemen uw klacht een geschil als:

• Uw klacht over de uitvoering van het pensioenreglement geheel of gedeeltelijk is afgewezen. En u het niet eens bent met onze beslissing op uw klacht. 

• U 12 weken na het indienen van uw klacht nog geen beslissing op uw klacht van ons ontving.

• U 10 weken na de ontvangstbevestiging op uw klacht nog geen beslissing op uw klacht van ons ontving.

De Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP) publiceert bindende uitspraken. Bekijk de beslissingen van GIP. U ziet welke onderwerpen aan bod zijn gekomen bij GIP.

De Commissie van Beroep bestaat sinds 1 juli 2024 niet meer.

Lees de samenvattingen van beslissingen van de Commissie van Beroep.

Voor meer informatie kunt u ons klachtenbeleid of de flyer bekijken.

Wat wij doen met uw feedback.