‘Ik ben voorgedragen door studenten en mede-docenten, omdat ze waarderen dat ik verder kijk dan puur en alleen de lesmethode. Ik probeer echt te kijken waar de behoeften van de studenten liggen en daar mijn lessen op in te richten. Wat ik ook enorm belangrijk vind is het zoeken van samenwerking met collega’s, want iedereen heeft een bepaalde expertise. Zo kan ik mijn lessen nog beter maken. Ook met bedrijven zoek ik de samenwerking. Ik geef Nederlands en loopbaanbegeleiding en ben daarnaast loopbaanbegeleider/mentor. Ik geef les op een technische opleiding, maar ben zelf totaal niet technisch. Ik moet soms echt nadenken wat mijn studenten precies doen. Maar de kennis die ik heb opgedaan als stagecoördinator - inclusief het bezoeken van bedrijven - geeft me inzicht hoe ze Nederlands nodig hebben. Ik gebruik soms vakbladen en tijdschriften in de lessen zodat ze ook het nut van Nederlands gaan inzien. Heel praktisch eigenlijk.’
‘Ik ben begonnen op een basisschool en maakte 5 jaar geleden de overstap naar het MBO. Ik zocht een nieuwe uitdaging, omdat op de basisschool steeds meer de nadruk kwam te liggen op rekenen, spelling en taal. Dat betekende dat deze prestaties steeds belangrijker werden en dat er minder ruimte overbleef voor muziek, creatieve vorming en techniek. Dat past niet in mijn visie van lesgeven. Ik wil laten zien waar een leerling goed in is. De talenten eruit zien te halen. Daarom heb ik hier op het MBO met een paar collega’s het Talentenpaspoort ontwikkeld. Diploma’s en cijfers zijn belangrijk om te laten zien op wat voor niveau je presteert. Maar dat zegt niets over wie je bent als persoon.’
‘We hebben recent met succes een pilot afgesloten en willen nu gaan kijken hoe we het Talentenpaspoort ROC-breed kunnen gaan inzetten. In Amsterdam, Breda en Eindhoven zijn ze er ook al mee bezig. Je merkt dat het mensen aanspreekt. Ook minister Van Engelshoven van Onderwijs wilde meer weten over het Talentenpaspoort toen ze onlangs op werkbezoek kwam op onze opleiding. Een paar van mijn studenten hebben toen een presentatie gegeven over hun Talentenpaspoort. Dat was heel gaaf en bijzonder. Studenten zijn zelf eigenaar van dit paspoort. De docenten zorgen voor de juiste begeleiding. Als het over de toekomst van het onderwijs gaat dan worden skills en talenten steeds belangrijker. Ik hoop ook dat er meer waardering komt voor het MBO en de studenten die we afleveren. Ze vormen immers de basis van de maatschappij.’