Peter: “Ik kan elke dag genieten van de spontaniteit van en de interactie met kinderen. Van één opmerking kun je soms nog weken genieten. Zo vroeg een leerling die ik 2 jaar in mijn klas had gehad aan het einde: Meester, moeten we alles geloven wat je zegt?. Ik probeer elke leerling elke dag te laten merken dat ik hem of haar ‘gezien’ heb. Door bijvoorbeeld een gesprekje over interesses.”
“Het is mooi dat je je eigen draai kunt geven aan de lessen. Zo kun je goed aansluiten op de actualiteit. Neem de oorlog in Oekraïne. Vanmorgen heb ik voor de kaart van Europa gestaan en ze de grenzen van de NAVO en Rusland laten zien. Er zijn kinderen die dat volgen, maar ook kinderen die dat niet interessant vinden. Mogelijk komen er straks Oekraïense kinderen in de klas, dus vroeg of laat krijgen ze er toch mee te maken.”
Neeltje: “Het is mooi om te zien hoe kleuters groeien. Er gaat niets boven de puurheid, eerlijkheid en enthousiasme van kinderen. Hadden wij dat ook nog maar als volwassene. Ik vind het mooi om ze te laten ervaren dat ze iets kunnen maken waarvan ze dachten dat ze het niet konden. Het is in het begin pittig om te werken met de kleintjes.
Drie jaar geleden zijn we gestart met het werken in een unit 1-2-3. Daarvoor hadden we 2 groepen 1-2 en een groep 3. Deze verandering was een proces dat met vallen en opstaan ging. Nu zijn we inmiddels zover dat we bezig zijn met de puntjes op de i."
Drie jaar geleden zijn we gestart met het werken in een unit 1-2-3. Daarvoor hadden we 2 groepen 1-2 en een groep 3. Deze verandering was een proces dat met vallen en opstaan ging. Nu zijn we inmiddels zover dat we bezig zijn met de puntjes op de i."