Ford zet groene obligaties in voor duurzame projecten

Van uw geld
13 maart 2022

Om de pensioenen te laten groeien, belegt ABP uw geld zo duurzaam en verantwoord mogelijk. In de serie ‘Van uw geld’ laten we zien wat we met uw geld mogelijk maken. In deze aflevering: hoe autofabrikant Ford vol inzet op de transitie naar elektrisch rijden met hulp van groene obligaties.

 

Maar liefst € 26,5 miljard. Dat bedrag wil de Amerikaanse autofabrikant Ford vóór 2025 investeren in de transitie naar elektrisch rijden. Als onderdeel van dit plan heeft het bedrijf in november vorig jaar voor € 2,2 miljard aan groene obligaties uitgegeven. Deze obligaties bleken direct enorm populair onder investeerders. ABP heeft ongeveer € 44 miljoen geïnvesteerd in de groene obligaties van Ford.

Mooi rendement

“Als belegger namens ABP stellen we bij APG heel hoge eisen aan groene obligaties”, zegt Ben Rosado, senior credit analyst bij APG Asset Management. “Ford voldoet met zijn groene obligaties aan deze eisen. Het bedrijf doet de juiste dingen met het kapitaal dat is opgehaald. Dat is een van de redenen waarom we erin hebben geïnvesteerd. Uiteraard verwachten we ook dat de obligaties een mooi rendement opleveren.”

Megacampussen

Het kapitaal dat Ford heeft opgehaald met zijn groene obligaties, wordt voor het grootste deel geïnvesteerd in 2 megacampussen. In Tennessee wordt Blue Oval City gebouwd. Op deze campus komt onder meer een assemblagefabriek te staan. Hier worden de elektrische pick-up trucks uit de F-serie in elkaar gezet. Dat geldt ook voor de razend populaire Ford Mustang Mach-E. Deze elektrische Mustang is sinds vorig jaar in Nederland te koop. Daarnaast bouwt Ford op deze campus een fabriek die accu’s produceert voor elektrische voertuigen.

In Kentucky bouwt Ford een campus genaamd BlueOvalSK Battery Park. Dat doet het bedrijf samen met het Zuid-Koreaanse SK Innovation. Op deze campus komen 2 grote accufabrieken te staan. Beide nieuwe campussen moeten in 2025 operationeel zijn.

Hergebruik van materialen

“Ford gaat het opgehaalde kapitaal ook in andere duurzame projecten investeren”, geeft Rosado aan. “Zo gaat het bedrijf de ecologische voetafdruk van zijn activiteiten verkleinen. Onderdeel daarvan is meer hergebruik van materialen in nieuwe auto’s. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van restschroot voor de carrosserie. Daarnaast gaat Ford het waterverbruik bij het productieproces verminderen.”

Werkgelegenheid creëren

Ook gemeenschappen in de thuisstaat Michigan profiteren van de opbrengsten van de groene obligaties. Rosado: “Ford gaat daar onder meer de werkgelegenheid een boost geven. Een mooi voorbeeld is het 100 jaar oude Michigan Central Station in Detroit. Ford heeft dit voormalige treinstation in 2018 gekocht. Samen met Google maken ze er een onderzoekscentrum van dat gericht is op elektrische en zelfrijdende voertuigen. Het centrum moet volgend jaar klaar zijn.”

Belangrijk kantelpunt in de VS

De enorme investeringen van Ford kunnen wel eens de ommekeer betekenen in de Verenigde Staten op het gebied van elektrisch rijden, denkt Rosado. “Tot nu toe is het land min of meer een derdewereldland op dit gebied. We lopen ver achter op bijna elk ander ontwikkeld land. Maar het nieuwe management dat Ford sinds 2020 leidt, gaat all-in wat betreft de transitie naar elektrisch rijden. Tekenend is dat ze ook hun kroonjuweel daarbij inzetten. De Ford F150 is al ruim 40 jaar het bestverkochte voertuig van het land. Dat ze deze iconische pick-up truck elektrisch maken, kan een belangrijk kantelpunt zijn in de adoptie van elektrische voertuigen door Amerikanen.”