Hoe we bijdragen aan een wereld zonder afval

Week van de Circulaire Economie
6 februari 2023

Het is de Week van de Circulaire Economie, de jaarlijkse week waarin de kringloopeconomie onder de aandacht wordt gebracht. En die aandacht is hard nodig: slechts 6% van de Nederlandse bedrijven is circulair volgens het Planbureau van de Leefomgeving. Dit terwijl Nederland in 2050 een volledig circulaire economie wil hebben: een economie die draait op hergebruik en waarin afval niet meer bestaat. Er moet dus nog veel werk worden verzet.

 

Slim omgaan met afval is hard nodig

Met haar beleggingen draagt ABP bij aan de transitie naar een economie zonder afval. Dat vinden we belangrijk omdat grondstoffen hergebruiken en slim omgaan met afval nodig zijn voor een duurzame toekomst. We gebruiken veel meer natuurlijke grondstoffen dan de aarde kan leveren. Als iedereen in de wereld zou leven zoals de gemiddelde Nederlander, dan zouden we maar liefst 3,6 aardes nodig hebben, zo becijferde het Global Footprint Network vorig jaar. In wat voor bedrijven ABP dan onder andere belegt, lees je hieronder.

Plastic van planten

Voor het maken van plastic wordt meestal aardolie gebruikt. Avantium doet dit anders: het Nederlandse bedrijf plastic uit suikers van planten. Uit dit groene materiaal worden suikers gewonnen die olie helemaal kunnen vervangen. Zo wordt een flesje niet alleen ‘fossielvrij’, maar breekt het naar verwachting ook sneller af dan ‘gewoon’ plastic. Het materiaal is bovendien lichter, waardoor er per fles minder van nodig is. Avantium timmert stevig aan de weg en verwacht dat de eerste flesjes van groen plastic in 2024 in de supermarkt liggen. Naast flessen en verpakkingen, kan met de technologie van Avantium bijvoorbeeld ook textiel voor kleding worden gemaakt.

Via Outlets: ‘pre-loved’ kleding als gespreksstarter

Via Outlets is de eigenaar van fashion outlet Batavia Stad in Lelystad en 10 andere outletcenters in Europa. Met RE.Love, een pop-up store met alleen duurzaam geproduceerde én tweedehands kleding, daagde het vastgoedbedrijf eind 2021 kledingwinkels in zijn outlets uit om hun bedrijfsvoering te verduurzamen. Zo bracht Via Outlets het gesprek over duurzame kleding op gang. Ook lanceerde het bedrijf een denim shopper gemaakt van ingeleverde oude jeans, waarmee het verantwoorde consumptie wil bevorderen. Via Outlets scoort daarnaast hoog op duurzaamheidsstandaarden zoals de Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB). Dit is een veelgebruikte norm waarmee vastgoedbedrijven op duurzaamheid worden beoordeeld.

Tomra: hergebruik van flessen

Al sinds 2015 beleggen we in Tomra: de wereldwijde marktleider op het gebied van flessenautomaten. De 80.000 apparaten van Tomra nemen elk jaar maar liefst 40 miljard drankverpakkingen over de hele wereld in voor hergebruik. Dit voorkomt dat lege plastic flessen terechtkomen in onze straten en oceanen. Ook wordt jaarlijks 4 miljoen ton CO2 bespaard omdat er geen nieuwe flessen hoeven te worden gemaakt. Tomra loopt daarnaast voorop in de productie van sorteermachines die uit plastic afval herbruikbaar plastic scheiden.

PepsiCo: chipszakken en flessen van hernieuwbaar plastic

We beleggen sinds vorig jaar in een groene obligatie van frisdrank- en snackfabrikant PepsiCo. Groene obligaties worden uitgegeven door bedrijven, overheden en instellingen voor het financieren van duurzame projecten. PepsiCo wil helpen bouwen aan een circulaire toekomst voor verpakkingen.  Het bedrijf zet daarom een deel van de opbrengst van de groene obligatie in om meer gerecycled of hernieuwbaar plastic te gebruiken in zijn chipszakken en flessen.

We beleggen € 1 miljard in verantwoorde consumptie en productie

Circulariteit speelt een belangrijke rol in de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Dit zijn 17 doelen die de VN heeft opgesteld om te komen tot een betere en duurzame wereld. Zo richt het Duurzame Ontwikkelingsdoel ‘Verantwoorde consumptie en productie’ (SDG 12) zich op zuinig omgaan met grondstoffen en minder afval. ABP heeft op dit moment ruim € 1 miljard belegd in bedrijven die met hun producten bijdragen aan SDG 12.