En dat zal een vol jaar zijn. Want het is een inspannend beroep, onderwijzer. Verzaken, verslappen of rustig opstarten is er niet bij. Als leraar sta je altijd aan. Je kunt je niet verschuilen achter je bureau als je een keer een mindere dag hebt.
Het beroep is de laatste jaren ook flink veranderd. Maatschappelijke ontwikkelingen kloppen als eerste aan op de deur van het klaslokaal. Ouders zijn meer ‘betrokken’ dan vroeger. De autoriteit van de docent is niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen. Besluiten en keuzes van de school worden sneller betwist en aangevochten. Tegelijkertijd verwachten sommige ouders dat de school een deel van de opvoedende taken op zich neemt. Ook de leerlingen vragen meer aandacht. Zeker na Corona. Veel leerlingen moeten na twee jaar thuisonderwijs opnieuw leren leren. Hun plek vinden. ‘Socialiseren’ in onderwijstermen. Want elke klas is een dorp.
En dan is er nog eens dat vermaledijde lerarentekort. Je hoeft het woord maar te googelen of je schrikt je een leerachterstand. In grote steden zoals Amsterdam bedraagt het tekort zo’n 16 procent, in het speciaal onderwijs zelfs 30. Het lerarentekort dat schoolleidingen ertoe dwingt keuzes te maken die ze liever niet zouden maken. Steeds meer basisscholen moeten sluiten op vrijdag. Het aantal ‘onbevoegde’ docenten voor de klas groeit. Op middelbare scholen is de lestuitval zo’n 10 procent. Weken geen Frans, te vaak geen wiskunde, maar wel een toets.