'Hoe verloopt de aanmelding bij ABP via mijn werkgever?'

Vraag van vandaag

19 februari 2025

Pensioen kan best ingewikkeld zijn. We helpen u door antwoord te geven op veelgestelde en opvallende vragen. In de "Vraag van vandaag" bespreken we telkens 1 van die vragen. Deze keer ‘Hoe verloopt de aanmelding bij ABP via mijn werkgever?‘

Een nieuwe baan en pensioen

Als u begint met een nieuwe baan bij een werkgever die is aangesloten bij ABP, wordt u meestal automatisch aangemeld voor de pensioenregeling. Uw werkgever regelt deze aanmelding en de administratie die daarbij hoort. 

Het is de bedoeling dat uw werkgever u binnen drie maanden na uw startdatum aanmeldt bij ABP. Wilt u controleren of dit is gebeurd? Kijk dan op uw salarisstrook of er pensioenpremie wordt ingehouden. U ontvangt ook een bevestiging van ABP dat u pensioen opbouwt. En u krijgt informatie over uw pensioenregeling.

Belangrijke stappen voor u

  • Geef uw contactgegevens door via MijnABP
    Zo blijft u op de hoogte van belangrijke informatie rondom uw pensioen.

  • Meld uw partner aan (als dat van toepassing is) via MijnABP
    Dit is belangrijk voor het nabestaandenpensioen.

  • Bekijk of waardeoverdracht interessant is 
    Als u eerder pensioen heeft opgebouwd, kunt u dit samenvoegen.

Waardeoverdracht: uw pensioen meenemen

Heeft u bij eerdere werkgevers pensioen opgebouwd? Dan kunt u deze pensioenen samenvoegen bij ABP. 

Let op: Tussen 2025 en 2028 stappen alle pensioenfondsen over op nieuwe regels. Bij ABP gebeurt dit op 1 januari 2027. Waardeoverdracht is in die periode alleen mogelijk als beide pensioenfondsen dezelfde regels hebben, wat tijdelijk voor vertraging kan zorgen. Pensioen meenemen van een verzekeraar blijft altijd mogelijk.

Meer weten?

We hebben alle belangrijke informatie overzichtelijk voor u op een rij gezet.