Volkswagen loopt hiermee voorop in de sector, zegt Anna Pot, duurzaamheidsspecialist van onze vermogensbeheerder APG. “Maar in de industrie als geheel is het bewustzijn van het belang van duurzaam personeelsbeleid nog beperkt als je dat vergelijkt met andere duurzaamheidsthema’s, zoals klimaat. Bedrijven verstrekken ook maar weinig informatie over de gevolgen voor hun medewerkers.” Overigens benadrukt Anna dat er nog stevige gesprekken worden gevoerd met Volkswagen over de bestuurscultuur bij het bedrijf, dat eerder in opspraak raakte door gesjoemel met de uitstoot van dieselauto’s.
Het belang van de auto-industrie voor de arbeidsmarkt is nauwelijks te overschatten. Alleen al in de productie werken wereldwijd zo’n 9 miljoen mensen. Tel daarbij op de miljoenen mensen die in de toeleveringsindustrie werken en het gaat om ruim 35 miljoen banen. Doorgaans goedbetaalde, stabiele en dus aantrekkelijke banen. De auto-industrie is daarmee een belangrijke motor van de economie, vooral in landen waar de industrie groot is, zoals Duitsland en de Verenigde Staten. In Nederland gaat het om zo’n 25.000 banen, vooral bij toeleveringsbedrijven.