Als uw werknemer overlijdt, hebben de partner, eventuele kinderen en ex-partner recht op nabestaandenpensioen. Nabestaanden hoeven een overlijden niet door te geven aan ons. We krijgen de melding rechtstreeks van de gemeente. Vervolgens sturen we de nabestaanden een brief met informatie. De partner, ex-partner, eventuele kinderen en stief- of pleegkinderen hebben recht op nabestaandenpensioen.
Hier leest u wat wij doen om het nabestaandenpensioen in gang te zetten en wanneer de nabestaanden het nabestaandenpensioen krijgen.
- Blijk van medeleven
Alle nabestaanden krijgen een condoleancekaart. Deze kaart krijgen ze 1 dag nadat we van het overlijden gehoord hebben. We tonen ons medeleven en laten weten dat ze zelf geen actie hoeven te ondernemen. Ze krijgen namelijk nog een brief van ABP met meer informatie. - Informatie aanvullen
Meestal missen we nog informatie om het nabestaandenpensioen te regelen. Bijvoorbeeld een bankrekeningnummer. Daarom krijgen de nabestaanden een brief met informatie via de post. Soms kunnen ze de informatie ook invullen op MijnABP of telefonisch aan ons doorgeven. Als het nodig is, herinneren we ze eraan dat de informatie nodig is voor het betalen van het nabestaandenpensioen. Ze krijgen dan een herinneringsbrief. - Bevestigen van het nabestaandenpensioen
Hebben we alle informatie? Dan krijgen de nabestaanden een toekenningsbrief. Hierin lezen zij meer over het nabestaandenpensioen en wat dit voor hen betekent. Ook krijgen ze een betaalspecificatie met daarin de bruto- en nettobedragen.
Eerste keer nabestaandenpensioen
De meeste nabestaanden krijgen binnen 2 maanden voor de eerste keer nabestaandenpensioen. Soms duurt het toekennen wat langer, omdat we nog aanvullende regelingen moeten uitzoeken. Voor beide situaties geldt dat de nabestaanden ook van de voorafgaande maanden het nabestaandenpensioen krijgen uitbetaald.
In de video hieronder ziet u wat u kunt doen als uw werknemer overlijdt.